Egy kis játékos matematika

0 Lájkoltad

A napokban megismerkedtem egy kártyajátékkal, melyet kipróbáltam a fejlesztő foglalkozásaimon két gyermekkel is a számérzék, a számfogalom kialakításánál, a számolás tanításánál tízes számkörben. A játék neve Top 10, egy francia játékgyártó cég terméke.

Mielőtt a Top 10 kártyajátékról írnék, teszek egy kis kitérőt, és a számfogalom kialakulásával foglalkozom. Amikor gyermekünk el tud számolni sorban tízig, az még nem azt jelenti, hogy kialakult a számfogalma. A számfogalom akkor mondható kialakultnak, ha a gyermek ránézésre a dobókockán vagy a dominón megjelenő számképek alapján, első pillantásra meg tudja állapítani az adott számot. Ezzel kapcsolatban még írok bővebben a későbbiekben.


A kártyajátékra visszatérve, szabálya a leírásból sajnos nem egészen jól értelmezhető, de a lényege, hogy a különböző állatfigurákból 10-et kell kirakni. Vannak benne olyan speciális lapok, amelyekkel taktikázhatunk játék közben, ha letesszük. Például megfordíthatjuk a játék haladási irányát, vagy az utánuk lévő játékos kimarad a körből, illetve felvesz egy vagy két lapot. Ami nagyon jó ebben a játékban, hogy a dobókockán is és a dominón is megjelenő számképekkel operál, amely elősegíti a számérzék kialakulását. Grafikája pedig gyermekek számára vicces, és teljes mértékig szerethető. A gyerekek a játék közben egyesével is számlálhatnak, elősegítve a számfogalom megszilárdulását. Annál az iskolás korosztálynál, akik már jól mozognak 10-es számkörben, a fejben számolás gyakorlására, a reakció idő gyorsítására, a stratégiai gondolkodás kialakítására lehet használni.


A legjobb ebben a társasjátékban, hogy a számképes kártyáival sokféleképpen játszhatunk saját kreativitásunkat, vagy más ötleteit felhasználva, az ismeretátadási célunknak megfelelően alakíthatjuk a játék menetét.Például fejleszthetjük vele a vizuális figyelmet és memóriát is, ha a csak a számképes lapok közül először hármat pár másodpercig megmutatunk, majd lefordítunk, és a lapokat utána a gyermeknek emlékezetből kell csökkenő vagy növekvő sorrendbe tenni. Amikor úgy véli, hogy helyes sorrendbe rendezte a kártyákat, akkor visszafordítja a lapokat és ellenőrizzük a megoldást. Később öt lappal is lehet játszani ugyanezt. Ehhez a játék variációhoz az ötletet Boér Zsuzsa logopédus blogjáról gyűjtöttem.


Egy másik játékvariációval pedig a vizuális differenciálást, és memóriát lehet fejleszteni, úgy hogy a sorrendbe letett lapokat kicserélem, miközben a gyermek behunyja a szemét, vagy elfordul. Majd amikor, visszafordul, el kell tudnia mondani mi változott meg.
Mindennek a tetejébe, ez a kártyajáték mind a gyerekeknek, mind a szülőknek remek szórakozást ígér. Szívesen ajánlom gyerekeknek, szülőknek, pedagógusoknak egyaránt.

Közzététel: Fejlesztés

Szólj hozzá: